Komplex Mozgásterápia
Az utóbbi idők kutatásainak eredményeképpen egyre többet tudunk az idegrendszer működéséről. Ezzel párhuzamosan egyre több alternatíva jelenik meg, hogyan tudjuk gyerekünket, vagy éppen saját magunkat fejleszteni. A lehetőségek bővülésével megtalálhatjuk a számunkra legalkalmasabb fejlesztő eljárást. Ezen módszerek közül én Kulcsár Mihályné által kifejlesztett komplex mozgásfejlesztéssel foglalkozom.
A feladatok Delacato módszereire épültek, de folyamatosan fejlődik az aktuális tudománynak megfelelően. Az agy minden területét fejleszti a gerincvelői reflexektől az agykéregig. A gyermekkori elemi mozgásokat tanítja újra, az idegrendszer fejletlenségeire fókuszálva, ami a probléma hátterében állhat. Egy visszamaradott idegrendszertől nem lehet elvárni, hogy ugyan olyan gyors és pontos válaszreakciót mutasson a külvilág ingereire.
Mikor ajánlott?
A módszer segítséget nyújthat figyelemzavarral, magatartási zavarral, koncentrációs nehézséggel küzdő gyerekek és felnőttek számára. Tanulási nehézségek, diszgráfia, diszlexia tüneteinek enyhítésére is alkalmas. Emellett javítani lehet a megkésett beszédfejlődést, mozgáskoordinációs zavarokat és a téri tájékozódást. Fejlesztésre kisiskolás kortól egészen felnőtt korig várom a vendégeimet.
Fejlesztés menete:
Az első alkalommal 2-2,5 órás felmérés során felmérem az idegrendszer érettségi állapotát és a megfelelő fejlesztő feladatokból összeállítom a gyakorlatsort. A gyakorlatokat megmutatom, kipróbáljuk és minden nap otthon kell gyakorolni. Naponta max. 30 percet vesz igénybe. Kontrollra 3-4 hetente van szükség, amikor a begyakorolt mozgásokat ellenőrzöm és kiadom a következő havi gyakorlatsort. A fejlesztés eszközigénye minimális, otthon is könnyen kivitelezhető. Igény esetén különböző stresszoldó gyakorlatokkal is kiegészülhet a feladatsor.
Hatékonyság növeléséhez szükség lehet:
- Gyerekek esetén mind a szülő, mind a gyerek pozitív hozzáállására, változtatni akarására.
- A folyamatos, kitartó munkára.
- A szülő részéről a túl magas elvárások elengedéséhez, ezzel megszabadítva a gyereket a megfelelési kényszertől.
- Ha a környezet is észreveszi és pozitívan értékeli a törekvéseket.
Saját tapasztalat:
Gyerekkoromban nem emlékszem semmilyen tanulási problémára, inkább csak lusta voltam tanulni. Az egyetemen jöttem rá, hogy nem tanultam meg tanulni, ezért elég nehezen vettem az akadályokat. Ekkor találtam rá erre a módszerre és egy év fejlesztés után teljesen megváltozott az életem. Segített visszaállítani az önbizalmamat és a tanulás iránti lelkesedésemet is felkeltette. A mai napig használom alkalmanként a stresszoldó feladatokat és a mozgásfejlesztés feladatait.